Czcionka - rozmiar
Kontrast
Accessibility by WAH
 

Teatr Gdynia Głowna

  • Bilety
  • Aktualności
  • Repertuar
    • Archiwum
  • Spektakle
    • Archiwum
  • O Teatrze
  • Projekty
  • EDUKACJA
  • BLOG
  • Kontakt
Teatr Gdynia Główna>>Aktualności>>FESTIWAL BETWEEN. POMIĘDZY 2018

FESTIWAL BETWEEN. POMIĘDZY 2018

FESTIWAL BETWEEN. POMIĘDZY 2018

 

Motto festiwalu pochodzi z książki Moniki Sznajderman Błazen. Maski
i metafory
: „Mnie interesują tereny dalekie od mainstreamu, pogranicza, marginesy i opłotki kultury, nieoczywiste na pierwszy rzut oka skojarzenia
i konteksty, Bystroniowe «tematy, które mi odradzano»”.

 

W 2018 roku Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy odbywa się w dniach 14-20 maja, a jego tematem przewodnim są Mapy. Organizowany od dziewięciu lat festiwal szkicuje własną geografię kulturową, która bezwiednie kieruje nas ku nieoczywistym kontekstom, zapomnianym traktom i twórczym rubieżom. Podczas podróży, mapy pobudzają wyobraźnię: zarówno gdy opadamy z Sopotu do Wołowca, jak i kiedy mozolnie wdrapujemy się z Gardzienic, czy z Wrocławia, przez Supraśl, do Trójmiasta. Podczas spotkań z literaturą, teatrem, muzyką – czy też innymi formami sztuki – przytrafiają się przygody o charakterze bardziej lub mniej metaforycznym. Festiwal Between.Pomiędzy daje okazję, by prowadzone na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego badania w sposób praktyczny wprowadzać w przestrzeń publiczną. Zdarza się, że słoneczna plaża czy sopockie molo stają się miejscem ożywionej dyskusji uczniów, studentów, doktorantów z doświadczonymi badaczami i uznanymi artystami, a przy okazji niekiedy również i z przypadkowymi przechodniami. Chodzi właśnie o żywotność – w założeniu festiwal ma być miejscem spotkania. Nie po raz pierwszy gościmy autorów Wydawnictwa Czarne. Tym razem jednak wydawnictwo przybliżamy w szerszym kontekście. Podczas cyklu rozmów z Moniką Sznajderman, spotkań z Andrzejem Stasiukiem, a także koncertu tego ostatniego z Mikołajem Trzaską, proponujemy swoistą rezydencję Czarnego w Trójmieście. Istotną rolę odgrywają w niej tłumaczenia fragmentów tekstów Sznajderman i Stasiuka – a także opowiadania Zygmunta Haupta – na język angielski. Podejmujemy również  wyzwanie, jakim jest aktorsko-muzyczna współpraca przeprowadzona w ramach BOTO czyta Stasiuka. Wydarzenia związane z festiwalem odbywają się przede wszystkim w Sopocie – w Teatrze BOTO, Teatrze na Plaży, Dworku Sierakowskich oraz na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże – lecz gościmy również w pozostałych miastach Trójmiasta.
W programie zaplanowaliśmy spektakle, które zostaną zaprezentowane na Scenie Głównej Teatru Wybrzeże (Mapa i terytorium) oraz na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego (Krwawe gody).
Z kolei Teatr Gdynia Główna zrealizuje z brazylijskim Teatrem Máskara kilkudniowe warsztaty teatralne, zakończone publicznym pokazem. W festiwalu bierze udział wielu znakomitych gości, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Część spotkań – szczególnie tych o charakterze naukowym – prowadzona jest w języku angielskim. Warto podkreślić, że otwarcie festiwalu zaplanowaliśmy w Bałtyckim Kampusie Uniwersytetu Gdańskiego. Skąd przyjeżdżają nasi goście? Wioleta Fiuk, Bogusław Żyłko i Małgorzata Czermińska z różnych stron Trójmiasta. Piotr Tomaszuk z Supraśla. Zbigniew Benedyktowicz, Małgorzata Grzegorzewska i Paweł Potoroczyn z Warszawy. Przemysław Czapliński i Maciej Rychły z Poznania. Jarosław Fret z Wrocławia. Robson Corrȇa de Camargo – wraz z grupą sześciu aktorów/badaczy – z brazylijskiej Goiânii. Stanley Gontarski z Tallahassee. Wolfgang Görtschacher z Salzburga. Octavian Saiu z Bukaresztu. Jon McKenna z Londynu. Jonathan Heron z Warwick, a Nicholas Johnson z Dublina. Zbigniew Kulik z Karpacza, a Wojciech Zieliński ze Szczecina. Monika Sznajderman i Andrzej Stasiuk przyjeżdżają z Wołowca, kierując się przez Sopot do Warszawy.

FESTIWAL W SKRÓCIE:

  • 10 spotkań autorskich i dyskusji tematycznych
  • 8 przedstawień teatralnych
  • 6 koncertów jazzowych (i nie tylko)
  • 3 czytania performatywne
  • 3 projekcje filmowe
  • 2 wystawy
  • 1 słuchowisko radiowe
  • 1 happening
  • 1 premiera światowa
  • 24 godziny warsztatów
  • 24 godziny sesji naukowych

W ramach programu festiwalu proponujemy:

  • spotkania autorskie z pisarzami i poetami – Monika Sznajderman, Andrzej Stasiuk, Mieczysław Abramowicz, Michael Edwards,
  • spektakle teatralne – Ostatnia taśma Teatru ZAR, Noc druga Teatru Wierszalin, Mapa i terytorium Teatru Wybrzeże, Uchodźcy. Testigo documentary grupy DzikiStyl Company, BOTO czyta Stasiuka (Góra-Weber, Nalepa, Dymiter, Wojtczak), Krwawe gody SWA im D. Baduszkowej, Tod i Trauma Cricoteki oraz pokaz pracy warsztatowej Company Teatru Máskara i Teatru Gdynia Główna,
  • koncerty – Mateusz i Maciej Rychły, Mikołaj Trzaska, Leszek Kułakowski, Piotr Krępeć, Irek Wojtczak / Lena Gruszczyńska / Kamil Pater / Kamil Piotrowicz oraz Maciej Sadowski Kwadrat,
  • dyskusje – Paweł Potoroczyn, Piotr Tomaszuk, Jarosław Fret,
  • spotkania z badaczami – Przemysław Czapliński, Olga Kubińska, Małgorzata Czermińska, Jean Ward, Monika Szuba, Maria Fengler, Żaneta Nalewajk-Turecka, Zbigniew Benedyktowicz, Artur Blaim, Bogusław Żyłko, Stanisław Rosiek,
  • warsztaty teatralne – SE Gontarski, Jon McKenna, Robson Corrȇa de Camargo, Nicholas Johnson, Jonathan Heron,
  • filmy – Ucho wewnętrzne, … but the clouds…, Z tego samego ogrodu,
  • happening – Martin Blaszk,
  • słuchowisko radiowe – Noc Stasiuka,
  • sesje naukowe,
  • oraz wystawy obrazów (Wojciech Zieliński) i fotografii (Zbigniew Kulik).

W organizacji festiwalu biorą udział pracownicy, doktoranci i studenci Wydziału Filologicznego (Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk) Uniwersytetu Gdańskiego. Festiwal współpracuje z kołami studenckimi Brikolaż oraz Poetry Time!

 

IX Festiwal Between.Pomiędzy jest organizowany przez Fundację Between.Pomiędzy i Uniwersytet Gdański we współpracy z Teatrem Wybrzeże i Teatrem BOTO.

Patronat honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego oraz Prezydent Miasta Sopotu.

Dofinansowanie: Urząd Miasta Sopotu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Kąpielisko Morskie Sopot.

Partnerzy: Ambasada Irlandii w Polsce, Uniwersytet Stanowy Goiás w Brazylii, Wydawnictwo Czarne, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Cricoteka – Ośrodek Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora, „Kultura” Paryska, Wydawnictwo Ossolineum, Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu, Teatr na Plaży, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Młody Byron, Teatr Gdynia Główna, Państwowe Policealne Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Polskie Towarzystwo Studiów nad Europejskim Romantyzmem, Wydawnictwo UG, Fundacja Terytoria Książki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Teatr Polskiego Radia, Koło Naukowe Teatrologów Brikolaż, Księgarnia Książka dla Ciebie, Firmin Księgarnia w Teatrze

 

Patroni medialni: The Theatre Times, Trójmiasto.pl, „Tekstualia”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, „Topos”

18 MAJA GODZ. 18:30 W TEATRZE GDYNIA GŁÓWNA

Company Samuela Becketta (pokaz pracy warsztatowej) – Teatr Máskara oraz Teatr Gdynia Główna.

Grupa Máskara – Centrum Badań FEDERAL UNIVERSITY OF GOIÁS, Brazylia – przeprowadzi warsztat inspirowany Towarzystwem Samuela Becketta. Spektakl Máskary Companhia miał premierę podczas Beckett Festival w Buenos Aires w Argentynie w 2009 roku. Warsztat jest organizowany przez Uniwersytet Gdański w ramach Samuel Beckett Seminar 2018, we współpracy z Teatrem Gdynia Główna.

Towarzystwo jest nowelą i jednym z bardziej fascynujących tekstów Samuela Becketta. Składa się z 59 paragrafów, nawiązując do niemal pełnego koła zegara. Piętnaście akapitów odnosi się do sceny z przeszłości. Jest to najwyraźniej przeszłości tego kogoś, kto leży, ułożony na wznak w ciemności. Tekst rozpoczyna się słowami: „Jakiś głos dochodzi do kogoś w ciemności. Wyobraź sobie.”. Po za głosem i osobą słuchającą, jest jeszcze jedna postać: „inny”. Postać ta wypowiada się w drugiej osobie. Pierwotnie napisana po angielsku, opowieść/nowela została później przetłumaczona przez Becketta na język francuski, po czym ponownie przełożona na angielski. Beckett zaczął pisać Towarzystwo w maju 1977 roku.  Spektakl Grupy Máskara jest prezentowany w niemal zupełnej ciemności, oczekuje od widza „wyobrażenia sobie”. Czy mógłbyś to zrobić? Jesteś „tym”, czy „tamtym”? Nikim!

MÁSKARA

Nazwa została zainspirowana językiem arabskim, w którym máskara oznacza szyderczego bufona, rzecz, lub niepoważnego człowieka; stylizowaną reprodukcję twarzy ludzkiej, lub pyska zwierzęcego, którą aktorzy zasłaniają całą twarz lub jej część w ramach charakteryzacji; jak również fantazję, przebranie; lub fizjonomiczną ekspresję aktora, wyrażającą stan emocjonalny postaci przez niego przedstawianej. „Maska” w rytuałach i ucztach oznacza zarówno to, co skrywa głowę i ciało, jak i osobę ją noszącą, oraz tego, kto się wciela. Maska niesie w sobie znaczenie oraz kontekst.

 

WSTĘP NA WYDARZENIE NA PODSTAWIE BEZPŁATNYCH WEJŚCIÓWEK. KONIECZNOŚĆ WCZEŚNIEJSZEJ REZERWACJI!

 

Scena pokazana z lotu ptaka. Na scenie chaotycznie rozstawione krzesła, podświetlone od dołu światełkami lampionów.
Zdjęcie z Festiwalu Between.Pomiędzy 2018. Na scenie siedzi trójka aktorów. Dwie kobiety i mężczyzna. Kobieta na froncie patrzy w obiektyw aparatu.
Zdjęcie z Festiwalu Between.Pomiędzy 2018. Ciemna sala rozświetlona światłem lampionów stojących pod chaotycznie rozłożonymi na scenie krzesłami. W tle stoi aktor trzymający się za głowę i patrzący na stojące przed nim krzesła.
Czarno-białe zdjęcie z Festiwalu Between.Pomiędzy 2018. Po całej scenie zostały chaotycznie rozmieszczone krzesła, pod którymi stoją lampiony. W tle aktor ubrany na czarno trzymający się lewą ręką za głowę.
Czarno-białe zdjęcie z Festiwalu Between.Pomiędzy 2018. Chaotycznie ustawione na scenie krzesła, pod którymi stoją lampiony. W tle widać dwójkę aktorów, kobietę i mężczyznę, ubranych na czarno. Kobieta wykonuje taniec, a mężczyzna trzyma się za głowę.
Czarno-białe zdjęcie z Festiwalu Between.Pomiędzy 2018. Chaotycznie rozstawione na scenie krzesła, pod którymi ułożone są lampiony.
Zdjęcie do Festiwalu Between.Pomiędzy 2018. Trójka aktorów siedzi na scenie wypełnionej krzesłami. Scenę rozświetla niebieskie światło.
Teatr Gdynia Głowna

Organizatorzy

Gdynia Fundacja Klinika Kultury
  • Patroni medialni
  • Partnerzy - Współpraca
  • Strona Główna
    • Aktualności
    • O Teatrze
    • Projekty
    • EDUKACJA
    • BLOG
    • Mapa strony
    • Wyszukiwarka
  • Spektakle
    • Repertuar
    • Bilety – Stare
    • Kontakt
Designed by Studio KOZA