Teatr Gdynia Głowna

SPEKTAKLE ARCHIWALNE

Z JEDNEJ BAJKI

Na powierzchni wody żył Perun, który był bogiem. Pod wodą zaś żył Weles, on także był bogiem. I płynął boski czas… Słowiański mit o powstaniu świata i aktualna rzeczywistość spotykają się w niezwykłym spektaklu, którego bohaterami są uczniowie polskiej szkoły – Polacy, Ukraińcy i Białorusini.

Czytaj dalej

PAMIĘĆ CIAŁA – spektakl o doświadczeniach przemocy seksualnej

87,6 % Polek po 15. roku życia doświadczyło molestowania. Nieznane są statystyki przemocy seksualnej wobec mężczyzn, na pewno jednak do takiej przemocy dochodzi. Skoro problem jest tak ogromny, dlaczego tak mało się o tym mówi? Dlaczego brakuje systemowych rozwiązań? Edukacji antyprzemocowej? Specjalistycznych szkoleń dla policji zapobiegających powtórnej wiktymizacji? Wierzymy, że zmiana zaczyna się od rozmowy. A więc rozmawiajmy.
Czytaj dalej

SENSORIKO

Ciało to unikalne „sensorium˝, będące siedliskiem doznań, umożliwiające doświadczenie i interpretację środowiska, w którym żyjemy. To całość wszystkich zmysłów oraz dróg, które powiadamiają nas o istnieniu czegokolwiek. Jak pisał Kant, „choć jednak wszelkie nasze poznanie rozpoczyna się wraz z doświadczeniem, to przecież nie całe poznanie wypływa właśnie dlatego z doświadczenia˝. Według niego, oprócz czasu i przestrzeni istnieją także rozciągłość i kształt – jako czyste i nagie formy zjawisk. Dostosowane są one do szczególnego rodzaju wrażeń odbieranych przez konkretne zmysły zewnętrzne. Wyizolowane wrażenia zapachów, dźwięków i smaków wolne są zarówno od rozciągłości, jak i od kształtu, a ujęcie tych form możliwe jest tylko i wyłącznie dzięki wrażeniom dotyku i wzroku. Czy istnieje więc inna forma poznania niż ta, którą zapewnia nam nasze ,,sensorium”?
Czytaj dalej

2021: ODYSEJA LEMOWSKA – CZY PAN ISTNIEJE, PANIE JOHNS?

Gdzie kończy się żywy człowiek, a zaczyna bezduszna maszyna? Co jest ważniejsze – prawo czy etyka?
Na te pytania spróbuje odpowiedzieć rozprawa sądowa przeciwko kierowcy rajdowemu Mr. Johnsowi, którego wszystkie fragmenty ciała wymieniono po wypadkach na nowoczesne protezy. Ich producent przekonuje, że Johns jest tak naprawdę zbiorem protez i domaga się ich zwrotu. Adwokat pozwanego będzie natomiast bronił człowieczeństwa kierowcy.

Czytaj dalej

ABECADŁO WCALE Z PIECA NIE SPADŁO

Propozycja teatralnej zabawy i nauki liter polskiego alfabetu poprzez teatr lalek oraz formę przedmiotu.

Czytaj dalej

BAJKA O BAJCE. SZCZĘŚLIWY KONIEC.

„Bajka o bajce. Szczęśliwy koniec” to trzecia i ostatnia część historii opowiadającej burzliwe losy księcia Pipo i księżniczki Popi. W spektaklu śledzimy ich podróż po Krainie Do Której Nikt Nigdy Nie Chodzi i wizytę w Bibliotece prowadzonej przez Białego Szczura, gdzie bohaterowie spróbują przeczytać Księgę Swojego Życia.
Czy lektura tej Księgi rzeczywiście da im wskazówki i mądrość niezbędną do kontynuacji swoich poszukiwań?

Czytaj dalej

BAJKA O KSIĘCIU PIPO I JEGO CZERWONYM KONIKU

Bajka o Pipo to uniwersalna opowieść o dorastaniu, przemijaniu, wierności sobie i sile przyjaźni.

Czytaj dalej

BAJKA O KSIĘŻNICZCE POPI I SMOKU TARABISTRAKU

Jak znaleźć ukochanego, który pojawia się tylko w snach i jakim sposobem pokonać mocarnego smoka Tarabistraka?
Na te pytania będzie musiała znaleźć odpowiedź księżniczka Popi, główna bohaterka Bajki o księżniczce Popi i smoku Tarabistraku. Dzielna i odważna księżniczka przemierzy świat w poszukiwaniu swojego wyśnionego ukochanego, księcia.

Czytaj dalej

BATSZEBA

W procesie toczącym się przeciw Batszebie na ławie przysięgłych zasiądą widzowie i to oni zdecydują o jej winie.

Czytaj dalej

BRACISZEK I SIOSTRZYCZKA

Przedstawienie opowiada historię chłopca zamienionego przez czarownicę w jelonka, i jego siostry, która poświęca się, aby go ratować.

Czytaj dalej

BURMISTRZ

BURMISTRZ to opowieść o szarym polskim miasteczku, w którym – pod ojcowską władzą tytułowego Burmistrza – żyją szarzy mieszkańcy.

Czytaj dalej

CHŁOPEM I BABĄ STWORZYŁ NAS BÓG

„Chłopem i babą stworzył nas Bóg” – koncert komediowo-romantyczny.
Kolejne etapy zakochania, poszukiwań Drugiej Połówki i codzienne kłopoty bycia we dwoje; a wszystko to opowiedziane z lekkim przymrużeniem okaz, napisanymi specjalnie na tę okazję piosenkami.

Czytaj dalej

CZERWONY KAPTUREK (trochę inna historia)

Zupełnie nowa wersja dobrze znanej baśni.

Czytaj dalej

DOBROĆ NASZA DOBROĆ

“Dobroć nasza dobroć jest naszym sprzeciwem wobec nienawiści, która dewastuje zasady życia społecznego. Cynizmowi przeciwstawiamy — miłość, smutnym obliczom — śmiech.

Czytaj dalej

DOJRZEĆ DO DZIECIŃSTWA

Historia Józefa, który „dojrzewa do dzieciństwa” budując własną mitologię z obrazów wczesnych lat dziecięcych, zawieszonych między jawą a snem, tworząc nadświaty, przestrzeń magiczną i wierząc, że wszechmoc marzenia pozwoli kreować świat od nowa, dokonywać nowe jego stworzenie. Są to obrazy dane człowiekowi tylko na wczesnym etapie życia, znikają, bądź przeobrażają się w momencie, gdy zaczyna wchodzić on w wiek dojrzały, zawsze jednak pozostają jako wspomnienia.

Czytaj dalej

EPITAFIUM DLA WŁADZY

Uniwersalna opowieść o mechanizmach władzy niezwykle rzadko przenoszona na scenę zadaje pytania, na które odpowiedzi udzielają nieliczni, a uchyla się od niej zbyt wielu.

Czytaj dalej

EMIGRANTKA

Oparta na faktach komediowa opowieść o młodej norweskiej artystce, która wbrew rozsądkowi i ekonomii przylatuje do Polski.

Czytaj dalej

HARCE KUPIDYNOWE czyli NIECNE MORSZTYNY

Ten najbardziej pikantny w repertuarze gdyńskiego teatru spektakl odważnie balansuje na granicy teatru i happeningu, bada granice strefy komfortu widza, jednocześnie prezentując fascynującą mozaikę poezji barokowej w nieoczywistej i nowoczesnej interpretacji.

Czytaj dalej

I AM FOREIGNER. I AM MUSIC. MOJA EMIGRACJA W MUZYKĘ

W swoim niepowtarzalnym teatralno-tanecznym wydarzeniu „I am Foreigner, I am Music” Josué Joseph wykorzysta pełną energii mieszkankę salsy, bachaty, muzyki klasycznej i baletu nowoczesnego. W osobistej, tanecznej i pełnej humoru opowieści partnerować mu będzie tancerz Przemysław Wereszczyński, dołączą do nich również baletnica i wiolonczelistka. Ta „taneczna pocztówka z Polski” błyskotliwie odpowie także na istotne pytania – jak znaleźć element wspólny między różnymi kulturami i jak zaakceptować to co nas wyróżnia oraz czy muzyka i taniec pozwalają na zachowanie własnej tożsamości?

Czytaj dalej

I… JAKOŚ TO BĘDZIE!

Telimena chce zdobyć męża, Tadeusz pragnie Zosi, ale nie potrafi odrzucić amorów doświadczonej kobiety, Gerwazy myśli tylko o zemście, a Księdza Robaka dręczy ciężar wielkiej tajemnicy. W spektaklu „i… jakoś to będzie!” Idy Bocian, który jest interpretacją epopei narodowej Mickiewicza, każdy z bohaterów dostanie możliwość ukazania swoich pragnień i tęsknot, a także szczere obnażenie grzechów, błędów i przywar. Czy znajdą szansę na rozgrzeszenie? Esencjonalny i rozpisany na dwoje aktorów spektakl Teatru Gdynia Główna odważnie bawi się konwencjami i wypełnia scenę inteligentnym humorem oryginału, jednocześnie szanując piękny język epopei i jej fascynującą fabułę. W tej intrygującej mozaice można znaleźć i wyjątkowo dobrze rozszyfrowany kod polskości i niepokojąco celną diagnozę współczesności.

 

Czytaj dalej

KAWA, CHLEB I SER

Trzy osoby. Trzy narracje. Trzy różne punkty widzenia. Kawa. Chleb. I ser.

Czytaj dalej

KAZANIE XXI

Bohater spektaklu znalazł on sposób jak ostatecznie rozprawić się z grzechem. Jaki? Fenomenalny! Niesamowity! Definitywny!

Czytaj dalej

KONSTELACJE

KONSTELACJE to kosmiczna wariacja na temat układów i współzależności sił, ciał, idei i relacji. To badanie wzajemnego oddziaływania mikro i makrokosmosów: jednostki i grupy, względności pojęć oraz dwoistości definicji i struktur, które mogą być rozumiane jako pomocne bądź ograniczające. Ruch jest zarówno nośnikiem jak i spoiwem tych układów pozwalając na płynne przechodzenie z jednego w drugie, zmiany, ale też chwilową stałość.

Czytaj dalej

KRÓL DAVID LIVE!

W spektaklu Jacka Bały “Król Dawid Live!” przybliży biblijne historie, którym towarzyszyć będą współczesne wątki-przestrogi przed niszczącym “wyścigiem szczurów”. Opowieść Króla Izraela przekroczy ramy tradycyjnego monodramu, walka Dawida z Goliatem rozegra się za pomocą bębna i bębenka, archaizm psalmów uwspółcześnią piosenki oraz pełne błyskotliwego humoru elementy stand-up’u. Ten nietuzinkowy show stanie się też przekonującą prezentacją talentów Sambora, który zagra na flecie, bębnach i saksofonie, użyje swojego głosu jako instrumentu, zapętli śpiewane lub recytowane frazy i w wyjątkowo nietypowy sposób zagra na pianinie, a w każdej w tej roli wypadnie mistrzowsko. “Król David Live!” to także opowieść o pierwszym gwiazdorze, jego wzlocie i upadku.

 

Czytaj dalej

LADY M

Monodram ukazuje nam Lady Makbet we współczesnym otoczeniu, jako jedną z nas. Sprawcę czy ofiarę, rządzącą czy rządzoną, twórczynię czy dzieło? Jest to nie tylko portret kobiety bezwzględnie dążącej do celu, ale również próba przyjrzenia się mechanizmom władzy, które korumpują, odcinają od rzeczywistości, uzależniają i zacierają granicę między dobrem a złem sprawiając, że usprawiedliwiamy wszystkie metody jej sprawowania.

 

Czytaj dalej

LAS

Miasto, blokowisko, mieszkanie, łazienka, wanna… a w niej las. Na dziesiątym piętrze pewnego wieżowca dziewczyna zamknięta szczelnie przed światem w czterech ścianach; mówi, śpiewa, tańczy. Podgląda. Podsłuchuje. Staje przy oknie i patrzy na świat skrzący się neonami reklam. Wsłuchuje w zgiełk ulic. Patrzy na ludzi wychodzących codziennie z tego samego powodu, pospiesznie biegnących do pracy, zajętych, niedostępnych.
 

Czytaj dalej

MASSKA

„Masska”, inspirowana opowiadaniem Stanisława Lema, to spektakl o miłości w czasach nienawiści. Miłości, która staje się bronią w rękach tyranii. Czy główna bohaterka – robot, sprzeciwi się rozkazom Dyktatora i ocali Ukochanego?

Czytaj dalej

MAZAGAN. MIASTO

Twórcy spektaklu „Mazagan. Miasto” zapraszają widzów do udziału we wspólnej zabawie oraz eksperymencie. Inspiracją dramatu Beniamina Bukowskiego jest historia Mazaganu – miasta, które przepłynęło ocean. Leżące w Maroku portugalskie miasto zostało przeniesione do Belem w Ameryce Południowej po oblężeniu przez Maurów w 1769 roku. Mazagan dla twórców spektaklu staje się obrazem każdego domu, który budujemy tam, gdzie się zatrzymamy – choćby na krótki czas.

 

Czytaj dalej

NOCNI PŁYWACY

W basenie o zmroku spotyka się grupa ludzi. Wszyscy są na swój sposób wykluczeni, nieprzystający, niewygodni, naznaczeni. Tutaj szukają schronienia. Swojego bezpiecznego miejsca. Wspólnie robią zwykłe rzeczy: jedzą, śpią, rozmawiają, kłócą się i kochają. Każdy na swój pokraczny sposób.
 

Czytaj dalej

od WESELA do WESELA

Napisany przeszło sto lat temu dramat wciąż zadaje nam, Polakom te same niewygodne pytania. Czy Poeta i Dziennikarz wreszcie będą umieli na nie odpowiedzieć? Czy podejmą się powierzonej im przez Duchy misji? A może ponownie skażą nas na kolejne stulecie podrygiwania w takt chocholego tańca?

Czytaj dalej

PAN KOT

Alternatywna, pełna erotycznej zmysłowości wersja baśni o obutym kocie.

Czytaj dalej

PeKiN

Spektakl „PeKiN” to wycieczka w czasie i przestrzeni. Przewodnikiem jest Wiatr Historii, eksponatami – ludzie, rzeźby i duchy. Zapraszamy na plac budowy, który pochłonął gęstą zabudowę przedwojennej Warszawy.

Czytaj dalej

POMIĘDZY

Ślub Witolda Gombrowicza to dramat, którego głównym obszarem poszukiwań jest problem wolności osobistej, wolności totalnej, pierwotnej, zbliżającej się do Absolutu.

Czytaj dalej

PODBLOKOWE ROZKMINY

Spektakl „Podblokowe rozkminy” jest wynikiem pięciomiesięcznych warsztatów z udziałem kobiet osadzonych w Areszcie Śledczym w Gdańsku. Dziesięć aktorek pracowało nad realizacją przedstawienia finałowego pod okiem Ewy Ignaczak i Małgorzaty Polakowskiej.

Czytaj dalej

POTOP. PIEŚŃ O KOŃCU ŚWIATA

Najpierw wybucha kosiarka, potem w ziemi tworzą się głębokie leje, a Pani Halina przepowiada potop.
W spektaklu „Potop” Ewy Ignaczak na podstawie książki „Potop. Poemat przewlekły o końcu świata” Salci Hałas opowieść o końcu świata zostaje utkana z zebranych relacji mieszkańców Wzgórza Orlicza-Dreszera, czyli gdyńskiego Pekinu. Ich historia przeniesiona na teatralną scenę zaskakuje autentycznością przeżyć i opisem codzienności podszytej rezygnacją. Pełny realizmu magicznego potop będzie chciał zabrać ze sobą zwyczajne życie mieszkańców, ich ukochane koty i przyjaźń wykraczającą poza definicję słowa „sąsiedzi”.
Pieśni o końcu świata warto wysłuchać do końca, bo to jedyna szansa na ocalenie historii osiedla, którego już prawie nie ma.

 

Czytaj dalej

PRÓBY JÓZEFA K.

Według słynnego socjologa i psychoanalityka Ericha Fromma Józef K., główny bohater „Procesu” Franza Kafki, jest człowiekiem, który nie umie wziąć odpowiedzialności za własną egzystencję. Nie stać go na poświęcenie się żadnej idei. Prowadzi nudne, monotonne życie, pozbawione wartości. Jest w zasadzie człowiekiem zbędnym, nieprzydatnym ani społeczeństwu, ani nawet żadnej jednostce.

Czytaj dalej

PUSZCZAŃSKIE OPOWIEŚCI

Na końcu świata, bo tak się mówi o tym tajemniczym miejscu – gdzie wiecznie zabiegana ludzka stopa nie zostawiła swego śladu – następuje niezwykłe zjawisko. Raz na tysiąc lat spotykają się tam Dobre Duchy. Gdzieś w sercu pierwotnych lasów, w gęstwinach mroku pokłonią się najpiękniejszej i niczym nie skalanej dzikiej naturze. Czy wyjawi ona przed nimi swoje sekrety i tajemnice?
 

Czytaj dalej

ŚCIANANANAŚWIAT

Maurycy, dla przyjaciół Momo, zaprasza na wykład, podczas którego zabierze widzów w podróż do świata dzieciństwa –  pozbawionego nudy, przewidywalnej codzienności.

Czytaj dalej

ŚPIĄCA KRÓLEWNA

Teatr Stacja Szamocin ponownie na deskach Teatru Gdynia Główna. W nowej odsłonie powraca spektakl „Śpiąca Królewna” w reżyserii Luby Zarembińskiej. To przedstawienie dla widzów od lat 3 zachwyci nawet najbardziej wybrednego smakosza małych form teatralnych.

Czytaj dalej

TCHÓRZ! (…odważna tragikomedia)

„Tchórz” to niekonwencjonalny spektakl stawiający bezkompromisową diagnozę aktualnej kondycji współczesnego człowieka za pomocą nietypowych narzędzi – humoru i ironii. Ta odważna tragikomedia stanowi także celne studium depresji.

 

Czytaj dalej

TYMOTEUSZ RYM CIM CIM

Pełen humoru i ciepła spektakl o niesfornym niedźwiadku – Tymoteuszu Rym Cim Cim i samotnie wychowującym go Tacie niedźwiedziu.

Czytaj dalej

WITHOUT MUSIC I AM NOTHING

Fuzja dwóch ciał, dwóch żywiołów, dwóch sztuk, dwóch miast, zderzenie dwóch energii: Nowego Jorku i Gdyni!!! Josué Joseph  La Época, nowojorczyk który tańczy muzykę. Twórca stylu tańca, w którym to on może decydować o jego charakterze… Przemek Wereszczyński niewyczerpane ciało i dusza Gdyni osadzone w gorących rytmach.

Czytaj dalej

W SIECI – miejska akcja Teatru Gdynia Główna w przestrzeni Dworca PKP

Teatr Gdynia Główna często traktuje tkankę miejską jako własną scenę teatralną. W tych poszukiwaniach twórczego kontrastu pomiędzy miejscem a aktem tworzenia tym razem teatrem staną się przestrzenie dworca kolejowego Gdynia Główna. Choreografki i wykonawcy zabiorą nas w podróż, gdzie bohaterami będą architektoniczne detale stacyjnego budynku oraz fascynująca sieć relacji i zależności międzyludzkich. “W sieci” jest też swoistym eksperymentem artystyczno-socjologicznym – platformą bezpośredniej interakcji widza z artystą w nieoczywistej przestrzeni.

Czytaj dalej

VON BINGEN. HISTORIA PRAWDZIWA

Spektakl Teatru Czarny Kwadrat na podstawie tekstu Sandry Szwarc zakwalifikowanego do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2015, nagrodzony Grand Prix XVI Festiwalu “Dwa Teatry” i wielokrotnie wyróżniony w rankingu “Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016” (“Teatr”nr 9/2016).

Czytaj dalej

Z PAMIĘTNIKA SAMOTNIKA ( CZYLI ŻYWOTY NIEŚWIĘTYCH)

To muzyczna propozycja dla wszystkich tych, którzy lubią spojrzeć na świat z lekkim przymrużeniem oka. To wieczór pełen uśmiechu i refleksji nad codziennością, przeplatany biograficznymi wątkami z życiorysów świetnie znanych gdyńskiej Publiczności aktorów.

Czytaj dalej