Teatr Gdynia Głowna

O SPEKTAKLU:

Ósmy trzeci to hucznie obchodzone święto. Hucznie, bo to przecież Dzień Kobiet. Koniecznie pisane wielką literą. Pisane małą, uznawane jest za błąd, a nawet za wielki nietakt. Ósmy trzeci zwykle kojarzy nam się z kwiatami, prezentami i podziękowaniami. Jednak Dzień Kobiet w 2015 roku na zawsze zmienił spojrzenie na to wydarzenie. Tego dnia, czternastoletnia gdańszczanka podjęła drastyczną decyzję, rzucając się pod pociąg. Decyzję, która pozostawiła szok i niedowierzanie. Dlaczego? Jak? Miała całe życie przed sobą. Okazało się, że dzień wcześniej spotkała się z mężczyzną, który był prawie trzykrotnie starszy od niej. To wydarzenie dodatkowo wstrząsnęło opinią publiczną i dało początek potężnym zmianom. Dzięki mediom społecznościowym matka dziewczyny dowiedziała się o kobietach, które również padły ofiarą tego samego mężczyzny. Trzydzieści pięć kobiet zdecydowało się na walkę, na konfrontację z traumami, opowiadając swoje historie.

„Ósmy. Trzeci” to historia walki z ludźmi, którzy przez długi czas czuli się omnipotentni. To historia o odwadze kobiet, która dała początek ważnym zmianom w Trójmieście. Opowieść o dramatycznych konsekwencjach braku poszanowania dla granic i godności drugiej osoby, ale także o sile ludzkich emocji i motywacji, które są w stanie zmieniać świat.

Tekst „Ósmy. Trzeci” czytany był podczas festiwalu teatru dokumentalnego „Sopot Non Fiction 2020”. Rok później znalazł się w półfinale „Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2021”.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Gdyni.

Wydarzenie na Facebooku:

https://fb.me/e/YE0r09sR

Więcej o twórcach:

Kuba Zubrzycki – absolwent wydziału reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Autor scenariuszy, reżyser filmowy. Reżyserował w Teatrze Powszechnym w Łodzi oraz Teatrze im. Szaniawskiego w Wałbrzychu. Półfinalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2021 za tekst „Ósmy. Trzeci”. Jego tekst o problemach polskiej psychiatrii na oddziałach młodzieżowych pt. „Srebro” (ZERO) został opublikowany w miesięczniku Dialog 5/2021. Stypendysta miasta Gdańska, Sopotu oraz Marszałka Województwa Pomorskiego w dziedzinie kultury. Stypendysta Ministra Kultury. Słuchacz Szkoły Teatru Iwana Wyrypajewa. Uczestnik drugiej edycji kursu: Teatr- sztuka społeczna; dla osób chcących pracować z grupami zagrożonymi wykluczeniem. Prowadził zajęcia teatralno- filmowe w ośrodku leczenia uzależnień Monar oraz w Zakładzie Poprawczym w Gdańsku. Od 2022 r. doktorant w Szkole Doktorskiej PWSFTViT w Łodzi.

Magdalena Bednarek – urodzona w 1997 r. w Warszawie. W 2020 r. ukończyła Akademię Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, filię w Białymstoku. Od 2021 r. aktorka-lalkarka w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku. Nagrodzona wyróżnieniem na 38. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę w spektaklu “PandemiJa” w reż. Agaty Biziuk- Brajczewskiej oraz Grand Prix na Festiwalu Korczak Dzisiaj za spektakl “Tonja z Glimmerdalen” w reż. Karoliny Maciejaszek (2022 r.). Miłośniczka zwierząt, kawy oraz gier video.

Edyta Janusz-Ehrlich – od 2007 r. związana jest z Miejskim Teatrem Miniatura w Gdańsku. Także w 2007 r. ukończyła Akademię Teatralną w Białymstoku, ale dyplom aktorski obroniła w Sopocie w Teatrze Na Plaży rolą Clair w „Pokojówkach” J. Geneta. Rok wcześniej zdobyła pierwszą nagrodę aktorską w dziedzinie teatru na VIII Międzynarodowym Festiwalu Działań Teatralnych i Plastycznych Zdarzenia Tczew – Europa za przedstawienie „Monologi” wg. Eve Ensler. Ukończyła również dwuletnie studium fotograficzne. Poza grą w teatrze bierze udział w projektach muzycznych – „Pieśni według Szulza”, „Nie ucinaj mi rąk proszę” czy „Edite”. Gra w przedstawieniach niezależnych – monodramy „Single story” i „Baczyński. Apokalipsa”. Wyreżyserowała oraz napisała scenariusz do spektaklu „Karakonia”, „To tu to dom” i „E-mocje”. W 2017 r. dostała wyróżnienie za role „Danusi-Jagienki” w przedstawieniu „Krzyżacy” na XXVIII Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu, a także Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska. W roku 2022 r. wyreżyserowała spektakl ”Zmień się”.
Obecnie można ją oglądać w przedstawieniach Miejskiego Teatru Miniatura: „Krzyżacy”, „Kasieńka”, „Cafe panika”, „Cztery Pory Roku”,” Momo”czy „Tonia z Glimerdalen.

Małgorzata Polakowska – absolwentka Południowobałtyckiej Akademii Teatru Niezależnego (2014) oraz Akademii Teatru Alternatywnego przy Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (2016). Od 2014 roku współtworzy zespół aktorski Teatru Gdynia Główna oraz realizuje spektakle Teatru Forum. Laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2021 za rolę Maszy w spektaklu “Maska” według Stanisława Lema, zdobywczyni nagrody zespołowej z okazji XX Ogólnopolskiego Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” za spektakl ZJEMY WASZE DZIECI. Z CEBULĄ Teatru na Faktach Instytutu im J. Grotowskiego we Wrocławiu (2021), laureatka stypendium twórczego Marszałka Województwa Pomorskiego (2020), laureatka nagrody Prezydenta Gdyni z Okazji Międzynarodowego Dnia Teatru 2018 reżyserię i realizację ośmiu premierowych spektakli metodą Teatru Forum, zdobywczyni Nagrody Artystycznej Galion Gdyński 2018 w kategorii „Animacja Kultury”, stypendystka MKiDN w dziedzinie “animacja i upowszechnianie kultury”.

Magdalena Smuk – absolwentka Studium Wokalno – Aktorskiego im. D. Baduszkowej w Gdyni (1999), w Zespole od 1999 r. Urodzona w Kłodzku, wychowana w Kromolinie, wyedukowana w Głogowie w Liceum Medycznym. Ma ukochaną parkę dzieci: Tolę i Gawła. Ze zwierząt najbardziej lubi pająki. Występowała w spektaklach Teatru Muzycznego w Gdyni: „Cud albo Krakowiaki i Górale” (reż. M. Zadara, 2018), „Ghost” (reż. T. Dutkiewicz, 2015), „Przygody Sindbada Żeglarza” (reż. J. Kilian, 2014), „Klub Kawalerów” (reż. J. Celeda, 2013), „Shrek” (reż. M. Korwin, 2011), „Grease” – Jan (reż. M. Korwin, 2011), „MaMy Czas” własnego autorstwa oraz wielu innych. Nagrody i wyróżnienia: Najwyższa Nagroda Jury II Festiwalu Teatrów Muzycznych za rolę Roxi Hart w „Chicago”, Nagroda Publiczności II Festiwalu Teatrów Muzycznych dla najlepszej aktorki, Nagroda Teatralna Prezydenta Miasta Gdyni za kreację aktorską w spektaklu „Tango Nuevo” (2012). Pomysłodawczyni i organizatorka festiwalu O’Polskiego w Sopocie.

Piotr Srebrowski – absolwent wydziału lalkarskiego PWST we Wrocławiu (2010), aktor teatralny, filmowy, oraz reżyser. Od 2011 współpracuje z trójmiejskimi scenami – Teatr Miniatura, Teatr Off de Bicz, Teatr Gdynia Główna, Teatr BOTO, CKG, Teatr Wybrzeże, Opera Bałtycka, Teatr BRO, Teatr Czwarte Miasto, Filharmonia Bałtycka, oraz Gdański Teatr Szekspirowski. W roku 2015 uhonorowany Galionem Gdyńskim w kategorii “Debiut artystyczny” za scenariusz i reżyserię spektaklu “Wielkie Ciasto” na scenie Teatru Gdynia Główna oraz w roku 2019 Nagrodą Prezydenta Miasta Gdyni za rolę Poety w spektaklu „Od Wesela do Wesela” w Teatrze Gdynia Główna.

TWÓRCY:

  • Reżyseria: JAKUB ZUBRZYCKI
  • Scenariusz: JAKUB ZUBRZYCKI
  • Obsada: MAGDALENA BEDNAREK
  • Obsada: EDYTA JANUSZ EHRLICH
  • Obsada: MAŁGORZATA POLAKOWSKA
  • Obsada: MAGDALENA SMUK
  • Obsada: PIOTR SREBROWSKI
  • Światło, kostiumy, rekwizyty: MARZENA CHOJNOWSKA
  • video: KONRAD KULCZYŃSKI
  • Muzyka: MICHAŁ JACASZEK
  • TEATR: TEATR GDYNIA GŁÓWNA

RECENZJE

Cytat