Teatr Gdynia Głowna

FESTIWAL BETWEEN. POMIĘDZY 2018

 

Motto festiwalu pochodzi z książki Moniki Sznajderman Błazen. Maski
i metafory
: „Mnie interesują tereny dalekie od mainstreamu, pogranicza, marginesy i opłotki kultury, nieoczywiste na pierwszy rzut oka skojarzenia
i konteksty, Bystroniowe «tematy, które mi odradzano»”.

 

W 2018 roku Festiwal Literatury i Teatru Between.Pomiędzy odbywa się w dniach 14-20 maja, a jego tematem przewodnim są Mapy. Organizowany od dziewięciu lat festiwal szkicuje własną geografię kulturową, która bezwiednie kieruje nas ku nieoczywistym kontekstom, zapomnianym traktom i twórczym rubieżom. Podczas podróży, mapy pobudzają wyobraźnię: zarówno gdy opadamy z Sopotu do Wołowca, jak i kiedy mozolnie wdrapujemy się z Gardzienic, czy z Wrocławia, przez Supraśl, do Trójmiasta. Podczas spotkań z literaturą, teatrem, muzyką – czy też innymi formami sztuki – przytrafiają się przygody o charakterze bardziej lub mniej metaforycznym. Festiwal Between.Pomiędzy daje okazję, by prowadzone na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego badania w sposób praktyczny wprowadzać w przestrzeń publiczną. Zdarza się, że słoneczna plaża czy sopockie molo stają się miejscem ożywionej dyskusji uczniów, studentów, doktorantów z doświadczonymi badaczami i uznanymi artystami, a przy okazji niekiedy również i z przypadkowymi przechodniami. Chodzi właśnie o żywotność – w założeniu festiwal ma być miejscem spotkania. Nie po raz pierwszy gościmy autorów Wydawnictwa Czarne. Tym razem jednak wydawnictwo przybliżamy w szerszym kontekście. Podczas cyklu rozmów z Moniką Sznajderman, spotkań z Andrzejem Stasiukiem, a także koncertu tego ostatniego z Mikołajem Trzaską, proponujemy swoistą rezydencję Czarnego w Trójmieście. Istotną rolę odgrywają w niej tłumaczenia fragmentów tekstów Sznajderman i Stasiuka – a także opowiadania Zygmunta Haupta – na język angielski. Podejmujemy również  wyzwanie, jakim jest aktorsko-muzyczna współpraca przeprowadzona w ramach BOTO czyta Stasiuka. Wydarzenia związane z festiwalem odbywają się przede wszystkim w Sopocie – w Teatrze BOTO, Teatrze na Plaży, Dworku Sierakowskich oraz na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże – lecz gościmy również w pozostałych miastach Trójmiasta.
W programie zaplanowaliśmy spektakle, które zostaną zaprezentowane na Scenie Głównej Teatru Wybrzeże (Mapa i terytorium) oraz na Scenie Kameralnej Teatru Muzycznego (Krwawe gody).
Z kolei Teatr Gdynia Główna zrealizuje z brazylijskim Teatrem Máskara kilkudniowe warsztaty teatralne, zakończone publicznym pokazem. W festiwalu bierze udział wielu znakomitych gości, zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Część spotkań – szczególnie tych o charakterze naukowym – prowadzona jest w języku angielskim. Warto podkreślić, że otwarcie festiwalu zaplanowaliśmy w Bałtyckim Kampusie Uniwersytetu Gdańskiego. Skąd przyjeżdżają nasi goście? Wioleta Fiuk, Bogusław Żyłko i Małgorzata Czermińska z różnych stron Trójmiasta. Piotr Tomaszuk z Supraśla. Zbigniew Benedyktowicz, Małgorzata Grzegorzewska i Paweł Potoroczyn z Warszawy. Przemysław Czapliński i Maciej Rychły z Poznania. Jarosław Fret z Wrocławia. Robson Corrȇa de Camargo – wraz z grupą sześciu aktorów/badaczy – z brazylijskiej Goiânii. Stanley Gontarski z Tallahassee. Wolfgang Görtschacher z Salzburga. Octavian Saiu z Bukaresztu. Jon McKenna z Londynu. Jonathan Heron z Warwick, a Nicholas Johnson z Dublina. Zbigniew Kulik z Karpacza, a Wojciech Zieliński ze Szczecina. Monika Sznajderman i Andrzej Stasiuk przyjeżdżają z Wołowca, kierując się przez Sopot do Warszawy.

FESTIWAL W SKRÓCIE:

  • 10 spotkań autorskich i dyskusji tematycznych
  • 8 przedstawień teatralnych
  • 6 koncertów jazzowych (i nie tylko)
  • 3 czytania performatywne
  • 3 projekcje filmowe
  • 2 wystawy
  • 1 słuchowisko radiowe
  • 1 happening
  • 1 premiera światowa
  • 24 godziny warsztatów
  • 24 godziny sesji naukowych

W ramach programu festiwalu proponujemy:

  • spotkania autorskie z pisarzami i poetami – Monika Sznajderman, Andrzej Stasiuk, Mieczysław Abramowicz, Michael Edwards,
  • spektakle teatralne – Ostatnia taśma Teatru ZAR, Noc druga Teatru Wierszalin, Mapa i terytorium Teatru Wybrzeże, Uchodźcy. Testigo documentary grupy DzikiStyl Company, BOTO czyta Stasiuka (Góra-Weber, Nalepa, Dymiter, Wojtczak), Krwawe gody SWA im D. Baduszkowej, Tod i Trauma Cricoteki oraz pokaz pracy warsztatowej Company Teatru Máskara i Teatru Gdynia Główna,
  • koncerty – Mateusz i Maciej Rychły, Mikołaj Trzaska, Leszek Kułakowski, Piotr Krępeć, Irek Wojtczak / Lena Gruszczyńska / Kamil Pater / Kamil Piotrowicz oraz Maciej Sadowski Kwadrat,
  • dyskusje – Paweł Potoroczyn, Piotr Tomaszuk, Jarosław Fret,
  • spotkania z badaczami – Przemysław Czapliński, Olga Kubińska, Małgorzata Czermińska, Jean Ward, Monika Szuba, Maria Fengler, Żaneta Nalewajk-Turecka, Zbigniew Benedyktowicz, Artur Blaim, Bogusław Żyłko, Stanisław Rosiek,
  • warsztaty teatralne – SE Gontarski, Jon McKenna, Robson Corrȇa de Camargo, Nicholas Johnson, Jonathan Heron,
  • filmy – Ucho wewnętrzne, … but the clouds…, Z tego samego ogrodu,
  • happening – Martin Blaszk,
  • słuchowisko radiowe – Noc Stasiuka,
  • sesje naukowe,
  • oraz wystawy obrazów (Wojciech Zieliński) i fotografii (Zbigniew Kulik).

W organizacji festiwalu biorą udział pracownicy, doktoranci i studenci Wydziału Filologicznego (Instytutu Anglistyki i Amerykanistyki oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk) Uniwersytetu Gdańskiego. Festiwal współpracuje z kołami studenckimi Brikolaż oraz Poetry Time!

 

IX Festiwal Between.Pomiędzy jest organizowany przez Fundację Between.Pomiędzy i Uniwersytet Gdański we współpracy z Teatrem Wybrzeże i Teatrem BOTO.

Patronat honorowy: JM Rektor Uniwersytetu Gdańskiego oraz Prezydent Miasta Sopotu.

Dofinansowanie: Urząd Miasta Sopotu oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Kąpielisko Morskie Sopot.

Partnerzy: Ambasada Irlandii w Polsce, Uniwersytet Stanowy Goiás w Brazylii, Wydawnictwo Czarne, Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Cricoteka – Ośrodek Dokumentacji Twórczości Tadeusza Kantora, „Kultura” Paryska, Wydawnictwo Ossolineum, Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu, Teatr na Plaży, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Młody Byron, Teatr Gdynia Główna, Państwowe Policealne Studium Wokalno-Aktorskie im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, Polskie Towarzystwo Studiów nad Europejskim Romantyzmem, Wydawnictwo UG, Fundacja Terytoria Książki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Teatr Polskiego Radia, Koło Naukowe Teatrologów Brikolaż, Księgarnia Książka dla Ciebie, Firmin Księgarnia w Teatrze

 

Patroni medialni: The Theatre Times, Trójmiasto.pl, „Tekstualia”, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, „Topos”

18 MAJA GODZ. 18:30 W TEATRZE GDYNIA GŁÓWNA

Company Samuela Becketta (pokaz pracy warsztatowej) – Teatr Máskara oraz Teatr Gdynia Główna.

Grupa Máskara – Centrum Badań FEDERAL UNIVERSITY OF GOIÁS, Brazylia – przeprowadzi warsztat inspirowany Towarzystwem Samuela Becketta. Spektakl Máskary Companhia miał premierę podczas Beckett Festival w Buenos Aires w Argentynie w 2009 roku. Warsztat jest organizowany przez Uniwersytet Gdański w ramach Samuel Beckett Seminar 2018, we współpracy z Teatrem Gdynia Główna.

Towarzystwo jest nowelą i jednym z bardziej fascynujących tekstów Samuela Becketta. Składa się z 59 paragrafów, nawiązując do niemal pełnego koła zegara. Piętnaście akapitów odnosi się do sceny z przeszłości. Jest to najwyraźniej przeszłości tego kogoś, kto leży, ułożony na wznak w ciemności. Tekst rozpoczyna się słowami: „Jakiś głos dochodzi do kogoś w ciemności. Wyobraź sobie.”. Po za głosem i osobą słuchającą, jest jeszcze jedna postać: „inny”. Postać ta wypowiada się w drugiej osobie. Pierwotnie napisana po angielsku, opowieść/nowela została później przetłumaczona przez Becketta na język francuski, po czym ponownie przełożona na angielski. Beckett zaczął pisać Towarzystwo w maju 1977 roku.  Spektakl Grupy Máskara jest prezentowany w niemal zupełnej ciemności, oczekuje od widza „wyobrażenia sobie”. Czy mógłbyś to zrobić? Jesteś „tym”, czy „tamtym”? Nikim!

MÁSKARA

Nazwa została zainspirowana językiem arabskim, w którym máskara oznacza szyderczego bufona, rzecz, lub niepoważnego człowieka; stylizowaną reprodukcję twarzy ludzkiej, lub pyska zwierzęcego, którą aktorzy zasłaniają całą twarz lub jej część w ramach charakteryzacji; jak również fantazję, przebranie; lub fizjonomiczną ekspresję aktora, wyrażającą stan emocjonalny postaci przez niego przedstawianej. „Maska” w rytuałach i ucztach oznacza zarówno to, co skrywa głowę i ciało, jak i osobę ją noszącą, oraz tego, kto się wciela. Maska niesie w sobie znaczenie oraz kontekst.

 

WSTĘP NA WYDARZENIE NA PODSTAWIE BEZPŁATNYCH WEJŚCIÓWEK. KONIECZNOŚĆ WCZEŚNIEJSZEJ REZERWACJI!