Teatr Gdynia Głowna

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL TEATRALNY „POCIĄG DO MIASTA- edycja 7- 2021” - WYNIKI KONKURSU

Wiemy już, jakie spektakle zaprezentujemy gdyńskiej publiczności podczas festiwalu „Pociąg do Miasta 2021″.Teatralna zachęta do minimalizmu, podróż przez Polskę, gdzie przewodnikami zostaną osoby Głuche, spektakl o bezdomności, którego aktorzy doświadczyli jej piętna, interpretacja duńskiej legendy z Wysp Owczych i eksperymentalna opowieść o budowlach, które służyły zagładom. Właśnie takie przedstawienia zobaczymy podczas o festiwalu Pociąg do Miasta 2021. Teatr Gdynia Główna ogłasza wyniki konkursu dla teatrów offowych, które zaprezentują swoje spektakle w ramach siódmej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego Pociąg do Miasta 2021 (9-14 sierpnia 2021).

Po długich i burzliwych obradach Komisji Konkursowej do festiwalu wybrano następujące przedstawienia:

1.    Warunki zabudowy

Teatr Cinema, Michałowice

2.     W dwóch językach polskich

Teatr na faktach/Instytut Grotowskiego, Wrocław

3.     Ludzie swobodni w świetle badań empirycznych

Grupa Teatralna Wikingowie/Fundacja Na Marginesie, Poznań

4.     MINIMALSI

Teatr ME/ST, Warszawa

5.     Kopakonan-opowieść o kobiecie foce

Projekt Migawki, Wrocław

Szóstym pokazem festiwalowym będzie jedno z przedstawień Teatru Gdynia Główna, którego tytuł zostanie ujawniony w najbliższym czasie.
Organizatorzy konkursu podkreślają, że w tym roku wybór programu festiwalu był wyjątkowo trudny- Teatr Gdynia Główna otrzymał bowiem aż 53 zgłoszenia z całego kraju. Siódma edycja Festiwalu zaprezentuje publiczności intrygujące propozycje teatralne o tematyce społecznej i dokumentalnej, aktualne komentarze i recepty na życie w sytuacji pandemicznej oraz eksperymentalne próby poruszenia istotnych tematów, które wyjątkowo rzadko trafiają na teatralne sceny.

O Festiwalu:

Tegoroczna, siódma z kolei edycja festiwalu Pociąg do Miasta 2021 odbędzie się w dniach 9-14 sierpnia.  W ramach Pociągu do Miasta pokażemy dwukrotnie sześć interesujących propozycji polskich teatrów offowych (łącznie 12 prezentacji).

Festiwal udowodni, że sceną teatralną może stać się też ciekawe podwórko położone między gdyńskim kamienicami, plaża czy też boisko szkolne a taka nieteatralna przestrzeń pozbawiona bariery sceny zachęci do bezpośredniego kontaktu ze sztuką także osoby, które (z różnych przyczyn) nie korzystają z oferty kulturalnej. Podróż po mapie miasta szlakiem oryginalnych spektakli stanie się alternatywą do sztywnej konwencji, gdzie sztukę należy obowiązkowo oglądać w teatralnych murach i z teatralnego fotela.

Staranny dobór miejsc prezentacji będzie korespondował z treścią i formą spektakli i zachęci do długich dyskusji i wspólnych poszukiwań nowych znaczeń i kontekstów.

Zadbamy też o uwiecznienie ulotnych wrażeń, emocji i wzruszeń zachęcając Widzów do pisania recenzji festiwalowych spektakli.

Szukajcie nas w Gdyni od 9-14 sierpnia 2021r.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

O spektaklach:

1.  Warunki zabudowy

Autor tekstu: Zbigniew Szumski i Arti Grabowski

Scenariusz: Zbigniew Szumski i Arti Grabowski

Reżyseria: Zbigniew Szumski

Występuje: Arti Grabowski

„Warunki zabudowy” to projekt z pogranicza teatru plastycznego i performansu. Osią przekazu, która zdominowała tę eksperymentalną, artystyczną fuzję, jest malarstwo i choreografia. Motywami przewodnimi spektaklu są kwadrat i linia metaforycznie przedstawiające plac i mur jako umowne plany architektoniczne podziałów i selekcji. Obie ‘figury’ są punktem wyjścia do opowiedzenia historii budowli, które służyły zagładom. Twórcy w swoim spektaklu wykorzystują dynamikę procesu budowania. Ujawniają przy tym strategie i metody architektonicznego kreowania rzeczywistości, którego efekty wpływają nie tylko na krajobraz, ale też na relacje społeczne. To historia szamana, budowniczego placów i murów podziałów, próbującego odczarować wydarzenia z Placu Niebiańskiego Spokoju 89’, Trzech Kultur 68’, Murów: berlińskiego, palestyńskiego, chińskiego, meksykańskiego.

Teatr Cinema

powstał w 1992 roku. Ta interdyscyplinarna grupa funkcjonuje na granicy teatru, tańca i sztuk wizualnych. Cinema ma wyraźną i rozpoznawalną na pierwszy rzut oka stylistykę. Jej cechą dominującą jest polifoniczna struktura spektakli. Nie będąc teatrem dramatycznym, muzycznym ani teatrem tańca, organicznie łączy wszystkie te gatunki, jednocześnie zaprzeczając ich tradycyjnemu postrzeganiu przez widza. Za artystyczny wizerunek grupy oraz jej działania odpowiada lider Zbigniew Szumski. Jest reżyserem, scenografem oraz autorem scenariuszy. Aktorzy, tworząc spektakl, posługują się metodą improwizacji. Często ich propozycje są odpowiedzią na rysunki Szumskiego, które, podobne muzycznej partyturze, tworzą pierwszą wersję scenariusza. Siedzibą teatru są Michałowice w Karkonoszach

2. W dwóch językach polskich

Autor tekstu: Grzegorz Grecas i zespół

Scenariusz: Grzegorz Grecas i zespół

Reżyseria: Grzegorz Grecas

Występują: Karolina Brzęk, Małgorzata Rostkowska, Tomasz Lipka, Krzysztof Satała

Tłumaczenie na PJM na żywo: Iza Wielgus

To opowieść-podróż przez współczesną Polskę – strefę wolną od polskiego języka migowego, strefę wolną od tłumaczy, wreszcie strefę wolną od Głuchych. Przewodnikami po „świecie ciszy” jest czworo bohaterów, którym będziemy towarzyszyć podczas dorastania, pierwszych spotkań ze światem zewnętrznym, poszukiwania własnej tożsamości i kultury. Na widowni spotkają się widzowie głusi i słyszący, współobywatele, którzy od lat rozmawiają w dwóch językach polskich – zbyt rzadko ze sobą. Spektakl zrealizowany został metodą verbatimu – dosłownego zapisu rzeczywistości. Punktem wyjścia stały się rozmowy ze społecznością Głuchych, ich historie, wspomnienia i przeżycia.

Teatr na faktach

to projekt Instytutu Grotowskiego, którego celem jest popularyzacja teatru dokumentalnego wśród wrocławskich widzów oraz młodych twórców teatralnych. Składa się z corocznych kursów dla dramaturgów, reżyserów, aktorów, muzyków, badaczy i scenografów, w trakcie których poznają oni nowe narzędzia opisywania i przedstawiania rzeczywistości w formie spektaklu dokumentalnego. Podsumowaniem kursów są przeglądy zrealizowanych przez uczestników spektakli – także na podstawie ich własnych pomysłów i scenariuszy. Punktami wyjścia dla teatru dokumentalnego są historia, wspomnienie i przeżycie jednostki, często umykające perspektywie tekstów literackich, niebędące w orbicie najpopularniejszych tematów.

3. Ludzie swobodni w świetle badań empirycznych

Autor tekstu: Kuba Kapral

Scenariusz: Dorota Abbe, Kuba Kapral

Reżyseria: Dorota Abbe

Występują: Grażyna Gabryelewicz, Zbigniew Krakowski, Leszek Noster, Łukasz Schmidt

Ludzi bezdomnych dawniej nazywano swobodnymi. Czy bezdomność to wolność, czy zniewolenie? Jak opisać bezdomność? Jak dać jej wyraz w teatrze? Jaką formę znaleźć, żeby syty, zdystansowany czwartą ścianą widz poczuł przez chwilę to, co czuje osoba bezdomna? Co jest najgorsze w bezdomności? Głód, zimno, śmiertelne zmęczenie, a może wstyd, samotność, odczłowieczenie, niewidzialność? Aktorzy Grupy Teatralnej Wikingowie doświadczyli bezdomności. Niektórzy z niej wyszli, choć, jak twierdzą, piętno bezdomności zostaje na całe życie. Czy czują się z tego powodu inni, gorsi? Czy zawsze będą postrzegani przez widzów przez pryzmat swojej bezdomności?

Grupa Teatralna Wikingowie

prowadzona jest przez aktorkę Teatru Nowego w Poznaniu, Dorotę Abbe. Powstała w 2013 roku przy Ośrodku dla Bezdomnych w Szczepankowie. Wszyscy członkowie grupy byli wówczas mieszkańcami Ośrodka. Ich pierwszy spektakl “Powrót Wikingów” (premiera w styczniu 2014, w Teatrze Nowym w Poznaniu) opowiadał o kolejach losu ludzi bezdomnych, o różnych przyczynach bezdomności, o ich marzeniach i planach. Panowie poprzez swój spektakl chcieli pokazać, że nie są ludźmi drugiej kategorii, chociaż często tak właśnie się ich postrzega. Drugie przedstawienie, “Nibylandia”(grudzień 2014, Teatr Nowy w Poznaniu), mówi o wychodzeniu z bezdomności. Zagubieni Chłopcy, zasiedziali w tytułowej Nibylandii, odkrywają, że są już dorośli i dojrzewają do decyzji, by wydostać się z przeklętego miejsca, w którym tkwią od lat. Rozumieją też, że sami tę decyzję muszą podjąć, że nikt za nich tego nie zrobi. Scenariusz „Nibylandii” okazał się proroczy. Większość członków grupy opuściła Ośrodek, pracują, usamodzielniają się.

4. MINIMALSI

Autor tekstu: Zbiorowy – pod redakcją Szymona Turkiewicza

Scenariusz: Zbiorowy – pod redakcją Szymona Turkiewicza

Reżyseria: ME/ST

Występują: Dagmara Bąk, Magdalena Engelmajer, Aleksandra Tomaś, Kami Błoch

To spektakl, który opowiada o tym, jak można odmienić swoje życie, minimalizując w nim rzeczy, ludzi, emocje i skupiając się na tym, co niezbędne do tego, aby być szczęśliwym. To sztuka o poszukiwaniu siebie i byciu sobą w świecie, w którym wartości materialne wypierają wartości duchowe. Forma spektaklu, ascetyczna, skupiona na relacji aktorów z widzami, to odpowiedź artystów TEATRU ME/ST na obecną sytuacją na świecie. To próba zdefiniowania teatru na nowo, powrotu do korzeni, odnalezienia prawdy, która tkwi w każdym człowieku. Spektakl porusza szeroko pojętą tematykę filozofii minimalistycznej.

Teatr ME/ST

to niezależny, profesjonalny teatr prowadzony przez dwójkę artystów: Magdalenę

Engelmajer i Szymona Turkiewicza oraz tworzony przez liczne grono aktorów i twórców

współpracujących. To miejsce intensywnej pracy twórczej, które dzięki swojej niezależności daje możliwość podejmowania ryzyka artystycznego oraz tworzenia nowych form scenicznej ekspresji. Obecną siedzibą teatru jest Pawilon SARP przy Pałacu Zamoyskich (ul. Foksal 2w Warszawie). Miejsce to podkreśla niezależny charakter teatru, dając widzom możliwość obcowania z ofertą kulturalną miasta w alternatywnej przestrzeni.

 

5. Kopakonan-opowieść o kobiecie foce

Scenariusz: Grzegorz Grecas / Katarzyna Jackowska / Madi Rostkowska

Reżyseria: Grzegorz Grecas

Występują: Katarzyna Jackowska-Enemuo, Dominika Kozłowska, Madi Rostkowska

Spektakl reinterpretuje duńską legendę z Wysp Owczych, której różne wersje opowiadało wiele ludów północy. Historie kobietach fokach znają dobrze Islandczycy, Finowie i Norwegowie, wrosły w folklor celtycki jako irlandzka opowieść o Selkie i zainspirowały Andersena do napisania „Małej Syrenki”. Realizacja Projektu Migawki będzie podtrzymywała tradycję znajdowania w starych opowieściach nowych prawd – potrzebnych „tu i teraz”. A wszystko to w spektaklu łączącym muzykę, taniec i słowo opowiadane w dwóch językach polskich – tym, którym mówimy oraz w Polskim Języku Migowym.

Projekt Migawki

to pionierski projekt, w którym od lat łączymy światy: opowiadania, ruchu i teatru; ciszy i

dźwięku; twórców kultury i pedagogów; lokalny i uniwersalny. Zbieramy historie słyszących i g/Głuchych i, bazując na głębokiej wiedzy antropologicznej, teatralnej i choreograficznej oraz doświadczeniu związanym z różnymi elementami kultury, łączymy je z baśniami i opowieściami z różnych stron świata i opowiadamy w dwóch językach polskich: tym, którym mówimy oraz w Polskim Języku Migowym. Nasz zespół tworzą performerki: Madi Rostkowska i Katarzyna Jackowska-Enemuo oraz reżyser Grzegorz Grecas. W spektaklu “Kopakonan – opowieść o kobiecie foce” do obsady dołączyła niesłysząca aktorka

Dominika Kozłowska.

 

Szukajcie nas w Gdyni od 9-14 sierpnia 2021r.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.