Teatr Gdynia Głowna

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL TEATRALNY - POCIĄG DO MIASTA - EDYCJA X - STACJA ARTYST/K/A

Teatr Gdynia Główna oraz Miasto Gdynia zapraszają na
OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL TEATRALNY – POCIĄG DO MIASTA – EDYCJA X – STACJA ARTYST/K/A
5 – 11 SIERPNIA 2024
SZUKAJCIE NAS W GDYNI!

To już dziesiąta, jubileuszowa, edycja festiwalu Pociąg do Miasta, który ma miejsce co roku w sierpniu w przestrzeni miejskiej Gdyni, a organizowany jest przez Teatr Gdynia Główna. Teatr mały, ale sprawnie działający! Dzięki bliskiej relacji z naszymi Widzami i Widzkami przetrwaliśmy pandemię i zmiany rozkładu pociągów. To, co robimy, tworzymy zawsze z myślą o naszych odbiorcach i odbiorczyniach, bo ich obecność cieszy nas i inspiruje do dalszych wyzwań! Wciąż szukamy nowych kontekstów i aktualnych tematów, by jak najszybciej i najcelniej reagować na rzeczywistość wokół i realne potrzeby ludzi, którzy nas odwiedzają. Opowiadamy o emocjach, wspieramy rozwój – i jesteśmy w tym szybcy i szybkie jak teatralne Pendolino!

Na tegorocznym wydarzeniu, odbywającym się pod hasłem Artyst/k/a, obejrzymy siedem offowych spektakli z różnych stron kraju. Przedstawienia wybrane zostały w drodze konkursu – będą to zatem sztuki na najwyższym poziomie, mówiące o różnych problemach zawodu, bez istnienia którego ludzkość nie może inspirować się i rozwijać, a który jednocześnie często jest spychany na margines społecznego i ekonomicznego zainteresowania.

W prezentowanych spektaklach zwrócimy uwagę na rolę, jaka sztuka odegrała w pandemii, poznamy artystów i artystki w chwilach wzlotu i upadku, na scenie i po godzinach pracy, poznamy ich problemy finansowe i emocjonalne, sprawdzimy, jaka stawkę trzeba dziś zapłacić, by wykonywać tak niepewne zajęcie. Właśnie – czy będzie mowa o zajęciu czy też o misji, jaką każdy tworzący i tworząca niesie swoim działaniem w świat? Wrażliwość i marzenia są nadal potrzebne w tej pracy i bez nich nie byłoby żadnej sztuki, o czym też porozmawiamy na scenie.

Podobnie jak w ubiegłych latach, festiwalowe prezentacje odbędą się w plenerze, w nieoczywistych zakamarkach Gdyni – w odległych dzielnicach i mało znanych zakątkach Śródmieścia. Nietypowa przestrzeń wystawienia pozwoli na to, by spektakle wybrzmiały nieco inaczej niż na zwykłych deskach teatru, a publiczność będzie mogła się włączyć w przebieg sztuki w niespodziewany i nagły sposób. Festiwal powstaje więc jako unikalna podróż po mieście z morza – szlakiem naszych prezentacji.

Tradycyjnie zachęcamy także widzów i widzki w każdym wieku do utrwalania i zapisywania swoich festiwalowych wrażeń oraz interpretacji. Pociągowi do Miasta towarzyszyć będzie cieszący się dużym zainteresowaniem konkurs na recenzje teatralne Młoda Krytyka.

W zeszłym roku festiwal odwiedziło przeszło dwa tysiące osób. Wstęp na wszystkie wydarzenia i w tym roku, jak zwykle, jest bezpłatny.

Projekt jest finansowany ze środków Miasta Gdynia.

PROGRAM FESTIWALU:
5 SIERPNIA (poniedziałek) / 21:00

VERY SAD
Scenariusz i reżyseria: Patrycja Kowańska, Dominika Knapik
GRUBA I GŁUPIA / ŁÓDŹ

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

6 SIERPNIA (wtorek) / 21:00

O CZYNACH NISZCZĄCYCH OPOWIEŚĆ
Tekst: Alex Freiheit
Reżyseria: SIKSA
TEATR KOMUNA WARSZAWA / WARSZAWA

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

7 SIERPNIA (ŚRODA) / 21:00

KAPRAL W KOŚCIÓŁKU
Scenariusz i reżyseria: Kuba Kapral, Marek Kościółek, Lena Witkowska
KAPRAL/KOŚCIÓŁEK/ WITKOWSKA / TEATR ÓSMEGO DNIA / POZNAŃ

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

8 SIERPNIA (czwartek) / 21:00

NASZA RACJA
Tekst: Lena Witkowska, Anatol Stern, Aleksander Wat, Skorup, Adam Ziajski
Scenariusz i reżyseria: Lena Witkowska, Adam Ziajski

SCENA ROBOCZA / POZNAŃ

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

9 SIERPNIA (piątek) / 21:00

KLUB ANONIMOWYCH AKTORÓW
Tekst: Anna Domalewska
Reżyseria: Rafał Derkacz
KLUB ANONIMOWYCH AKTORÓW/ WROCŁAW

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

10 SIERPNIA (sobota) / 21:00

Q&A (THE POLISH EDITION)
Tekst: Rachel Erdos wraz z zespołem, Arthur Aron
Reżyseria: Rachel Erdos

LIVING SPACE THEATRE / KATOWICE / BYTOM

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

11 SIERPNIA (niedziela) / 21:00

WIECZNA KOMEDIA
inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit
Reżyseria: Grzegorz Kujawiński
TEATR GDYNIA GŁÓWNA / GDYNIA

LOKALIZACJA
WKRÓTCE

NA WSZYSTKIE WYDARZENIA WSTĘP BEZPŁATNY
Bądźcie z nami!

PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ MIASTO GDYNIA
PROJEKT OBJĘTY PATRONATEM HONOROWYM PREZYDENT GDYNI ALEKSANDRY KOSIOREK

Link do wydarzenia na Facebooku:

Więcej informacji na stronie:

OPISY SPEKTAKLI:

VERY SAD
Scenariusz i reżyseria: Patrycja Kowańska, Dominika Knapik
Obsada: Patrycja Kowańska, Dominika Knapik
GRUBA I GŁUPIA / ŁÓDŹ

Jeśli po trzydziestce/czterdziestce budzisz się rano i nic cię nie boli, to znaczy, że nie żyjesz. Możemy być z grubsza (i z chudsza) zdrowi, ale z roku na rok – każdy z nas w innym tempie – codziennie na własnej skórze przekonuje się o upływie czasu. Żyjemy na tyle długo, że w pewnym momencie zaczynamy się rozpadać. Nasze ciała są chodzącymi (albo leżącymi) opowieściami o przemijaniu. „VERY SAD” to kolejne, po „VERY FUNNY” bezpośrednie spotkanie Grubej i Głupiej. Poprzednio zbudowały słodko-gorzką klaunadę z Szekspirowską nutą, na warsztat biorąc realia życia czynnie pracujących freelancerek oraz swoją artystyczną przyjaźń. W „VERY SAD” zapraszają widzów do podróży w głąb ich ciał, nękanych rozmaitymi przypadłościami zdrowia fizycznego i psychicznego. Artystki skorzystają z formy sit-up’u (forma stand up’u dla tych, których boli kręgosłup). Opowiedzą o bardziej i mniej wstydliwych skutkach przepracowania i naturalnego procesu starzenia się. Spektakl przyjmie postać fraszki performatywnej z elementami muzycznymi. Będzie eklektycznie i muzycznie, trashowo i zmysłowo, smutno i wesoło. Jak mawiała Maria Konopnicka: „Już ja to sprawdziłam na sobie, że najlepszy rumianek w chorobie.” Spektakl “VERY SAD” otrzymał Nagrodę II OFF: “Za oryginalną formę fraszki performatywnej i bezkompromisową szczerość osobistej opowieści o przemijaniu.”

5 sierpnia (poniedziałek) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

O CZYNACH NISZCZĄCYCH OPOWIEŚĆ
Tekst: Alex Freiheit
Reżyseria: SIKSA
Obsada: Magda Dubrowska, Alex Freiheit
Muzyka: SIKSA, Konstanty Usenko, Magda Dubrowska
TEATR KOMUNA WARSZAWA / WARSZAWA

Jaki ten świat jest mały. I bardzo, bardzo zły. Na westernowym padoku w ostatecznym starciu stają naprzeciw siebie dwie kowbojki. Walczą raczej o opowieść niż ze sobą nawzajem. Wiedzą, że nikt nie będzie patrzył na niuanse tego spotkania, tylko jak to zwykle bywa – na jego zakończenie. To dlatego wpuszczają widza tam, gdzie nie ma czasu na rozpamiętywanie przeszłości i ustanawianie nowych porządków – liczy się tylko to spotkanie. W końcu. Czy konfrontacja ta musi być na tyle niezwykła, by sięgać po konwencję, western, robić do niego kostiumy, scenografię, choreografię? A co jeśli już na wszystko jest za późno, a liczą się tylko zwyczajne tete-a-tete, na które często się spóźniamy? Może warto opowiadać sobie po prostu bajki: Żyły sobie dwa niedopałki. Żyły zgodnie z filozofią, że na złe wieści nigdy nie jest za późno. Pojawiały się więc właśnie wtedy, niczym dwa konie brodzące w błocie.

6 sierpnia (wtorek) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

KAPRAL W KOŚCIÓŁKU
Scenariusz i reżyseria: Kuba Kapral, Marek Kościółek, Lena Witkowska
Obsada: Kuba Kapral, Marek Kościółek, Lena Witkowska
KAPRAL/KOŚCIÓŁEK/ WITKOWSKA / TEATR ÓSMEGO DNIA / POZNAŃ

Marek Kościółek i Kuba Kapral to osoby od przeszło dwudziestu lat związane z teatrem offowym. Znali się z widzenia od dawna, lecz dopiero w roku 2022 ich ścieżki przecięły się na dobre. Pomysł zrobienia wspólnego spektaklu był naturalną konsekwencją tego spotkania. Pomysł, by był to spektakl podsumowujący życie, twórczość teatralną, żeby był to rodzaj artystycznej spowiedzi, też wydał się oczywisty. Podobnie z muzyką – od początku było wiadomo, że powinna to być muzyka tworzona na żywo przez nietuzinkową osobę. I tak w ekipie pojawiła się Lena Witkowska. To trio zaprezentuje spektakl mocno muzyczny, bardzo osobisty, trochę eksperymentalny, momentami zabawny.

7 sierpnia (środa) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

NASZA RACJA
Tekst: Lena Witkowska, Anatol Stern, Aleksander Wat, Skorup, Adam Ziajski
Scenariusz i reżyseria: Lena Witkowska, Adam Ziajski
Obsada: Lena Witkowska
SCENA ROBOCZA / POZNAŃ

Żyjemy w czasach, w których bezustannie jesteśmy poddawani presji skrajnych, często sprzecznych racji. Jedynych, słusznych i bezdyskusyjnych. W tym dyktacie pełnym emocji, pojawia się naturalna tęsknota za porządkiem świata, w którym istnieje jakaś wspólna prawda – symbiotyczna i wypośrodkowana. Chciałabym złapać dystans i zrozumieć źródła naszych nieporozumień i konfliktów. Dać sobie prawo do posiadania każdej racji lub nieposiadania ich w ogóle. Sięgam do kabaretu lat 20-tych wierząc w jego moc ciętej satyry i krytyki. Absurdu, który niczego nie oszczędza i wszystko obnaża. Wierzę w jego przenikliwą mądrość i nieograniczoną wolność. ~ Lena Witkowska

8 sierpnia (czwartek) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

KLUB ANONIMOWYCH AKTORÓW
Tekst: Anna Domalewska
Reżyseria: Rafał Derkacz
Obsada: Michał J. Bajor, Krzysztof Satała, Jan Kowalewski
KLUB ANONIMOWYCH AKTORÓW/ WROCŁAW

W naszym spektaklu chcemy podjąć próbę zdiagnozowania pozycji artysty/aktora w świecie teatru i filmu. Chcemy pokazać jak wygląda zderzenie marzeń z rynkiem pracy. Sami sobie stawiamy pytania: czego wymaga się dzisiaj od aktora ? Jakich narzędzi, metod aktorskich oczekują reżyserzy i dyrektorzy, a czego łakną widzowie? Dodatkowo zastanawiamy się jak łączyć na obecnym rynku pracy sferę artystyczną z menadżerską, zwłaszcza w przypadku pracy jako freelancerzy, którzy stanowią w naszym środowisku najliczniejszą grupę. W sytuacjach, które nas spotykają, dostrzegamy tak dużą dozę absurdu, że często opowiedzenie ich bywa groteską samą w sobie. Jako wciąż młodzi twórcy chcemy opowiedzieć o naszej perspektywie wkroczenia na zawodową ścieżkę, która oprócz pięknych i ważnych idei, usłana jest również układami, terminami i normami obowiązującymi w każdym innym zakładzie pracy. Dostrzegamy jak często artysta stawiany jest w sytuacji, w której ma znikome szanse kreacyjne i pole do wyrażania siebie. Jednocześnie odnosimy wrażenie, że sytuacje i problemy, których artyści doświadczają na co dzień są na tyle uniwersalne, mimo specyfiki świata zawodowego, w którym się poruszamy, że każdy mógłby się z nimi utożsami. Zależy nam zatem na inkluzywności stylistycznej wydarzenia przy jednoczesnym odkrywaniu przed niezwiązanymi bezpośrednio ze światem artystycznym widzami arkanów naszej pracy.Jedną z głównych inspiracji do powstania spektaklu jest twórczość Bogusława Schaeffera min. “Scenariusz dla trzech aktorów”, którego problematyka wydaje nam się bardzo aktualna. Spotkanie się trójki aktorów na scenie posłuży nam do próby odpowiedzenia na zadane przez nas pytania o rolę aktora, a także mężczyzny we współczesnym teatrze i filmie. Korzystając z jednej z najbardziej obecnie popularnej we współczesnym teatrze metody powstawania tekstu – wraz z dramaturżką, która obecna będzie podczas prób – chcemy kolektywnie wypracować treść opartą na improwizacjach, zebranych przez nas historiach, anegdotach teatralnych oraz osobistych doświadczeniach. Jaka jest najbardziej aktualna metoda aktorstwa i czy taka w ogóle istnieje ? Czy sama metoda jest potrzebna ? Czy nadal jest miejsce dla aktorstwa kreacyjnego opartego na tworzeniu postaci ? Szukając odpowiedzi, chcemy aby forma spektaklu miała znamiona stand-up, performance’u, kabaretu i parodii, przeplatając to klasyczną formą teatru opartą w głównej mierze na aktorze.

9 sierpnia (piątek) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

Q&A (THE POLISH EDITION)
Tekst: Rachel Erdos wraz z zespołem, Arthur Aron
Reżyseria: Rachel Erdos
Obsada/Tancerze: Monika Witkowska, Grzegorz Łabuda, Paweł Kozłowski, Mikołaj Karczewski, Natalia Dinges

LIVING SPACE THEATRE / KATOWICE / BYTOM

W 1997 roku psycholog Arthur Aron opublikował artykuł “The Experimental Generation ofInterpersonal Closeness”. W swoich badaniach Aron zebrał 36 pytań przeznaczonych do dialogu między dwojgiem nieznajomych, a pytania stopniowo stawały się coraz bardziej osobiste. Według badania, otwartość na drugą osobę i postawienie się w sytuacji bezbronności rozwija silną intymność, która prowadzi do natychmiastowej miłości.5 tancerzy… 36 pytań…Ujawnienie osobowości, życia i ich doświadczeń w kameralnym wydarzeniu tanecznym. Czychciałbyś być sławny? Kiedy ostatnio śpiewałeś dla siebie? Dla kogoś innego? Jakie jest twoje najstraszniejsze wspomnienie?Praca ‘Q&A’ autorstwa Rachel Erdos powstała w 2017 roku w Tel Awiwie w Izraelu. Polska edycja spektaklu powstała wyłącznie dla i we współpracy z Living Space Theatre, dotyczy osobistych historii tancerzy, dzięki prawdziwym odpowiedziom na zadawane pytania. W trakcie spektaklu publiczność proszona jest o rozważenie, w jaki sposób sama odpowiedziałaby na pytania. Czasami nawet sama bierze udział w spektaklu. Powstaje emocjonujące, fizyczne wydarzenie, charakteryzujące się intymnym połączeniem z publicznością.Praca Rachel odniosła duży sukces i spotkała się z uznaniem widzów i krytyków, a w ostatnim czasie została zaprezentowana na Cyprze, w Grecji, Izraelu, Włoszech i Singapurze. “Spektakl został dofinansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2023, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.”

10 sierpnia (sobota) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

WIECZNA KOMEDIA
inspirowana komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit
Reżyseria: Grzegorz Kujawiński
Obsada: Anna Bochnak – Fryc, Krzysztofa Gomółka – Pawlicka, Marta Jaszewska, Małgorzata Polakowska
TEATR GDYNIA GŁÓWNA / GDYNIA

Współczesna Polska staje się tłem dla historii, która wydaje się jakby „wyjęta spod pióra” starożytnego greckiego prześmiewcy. Bohaterki spektaklu, inspirowane postaciami Arystofanesa, to kobiety, które postanawiają połączyć siły, podjąć walkę o swoje prawa i poprawę statusu społecznego poruszając problem stereotypu płci.
Przeplatając komedię z głębokimi przemyśleniami nad kobiecym losem, spektakl ukazuje różnorodność doświadczeń współczesnych Polek, które stają się symbolem walki o równość, prawa i zdolność do decydowania o własnym życiu.
Spektakl inspirowany komediami Arystofanesa oraz esejami Rebekki Solnit przynosi na scenę humor, ironię i absurd ukazując nam, że choć czas płynie, niektóre tematy pozostają niezmienne.
Czy komedia teatralna nadal może pełnić funkcję krytyki społeczeństwa i polityki, podobnie jak to robił Arystofanes, czy może miała miejsce ewolucja w sposobie wyrażania tych przekazów? Jak daleko jesteśmy od ideałów kobiet sprzed 2500 lat i czy czas na kolejne zmiany?

11 sierpnia (niedziela) / 21:00
LOKALIZACJA
WKRÓTCE

NA WSZYSTKIE WYDARZENIA WSTĘP BEZPŁATNY

PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ MIASTO GDYNIA

PROJEKT OBJĘTY PATRONATEM HONOROWYM PREZYDENT GDYNI ALEKSANDRY KOSIOREK

ORGANIZATORZY: TEATR GDYNIA GŁÓWNA, FUNDACJA „KLINIKA KULTURY”

PARTNERZY:

PATRONAT MEDIALNY: TRÓJMIASTO.PL, RADIO GDAŃSK, E-TEATR,

Link do wydarzenia na Facebooku:

Konkurs na recenzje- więcej informacji tutaj:

Wolontariat:

OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL TEATRALNY
POCIĄG DO MIASTA
EDYCJA X
STACJA ARTYST/K/A

5-11 SIERPNIA 2024
SZUKAJCIE NAS W GDYNI
ZAPRASZAMY!!!

WSTĘP BEZPŁATNY!

 

KONTAKT:

Teatr Gdynia Główna

Plac Konstytucji 1, 81-354 Gdynia,

Dworzec PKP Gdynia Główna (peron -1)

www.teatrgdyniaglowna.pl

www.facebook.com/TeatrGdyniaGlowna

tel. 58 351 15 12

kom. 600 306 634; 600 306 632

teatr@teatrgdyniaglowna.pl